Renault Megane – omåttligt populär i mindre mellanklassbil
Renault Megane är en mindre mellanklassbil. Den allra första generationen av den populära bilmodellen lanserades 1995 och sedan dess har den varit en av Europas mest sålda bilmodeller. Under åren har det lanserats flera olika versioner av Megane, och 2015 lanserades en helt ny version med säljstart i juli. Bilen har sett ut olika genom åren och såg helt annorlunda ut 2002, 2010 och 2011 och fram till nu.
Korta fakta om Renault Megane:
Fullständigt namn | Renault Megane |
Känd för | Mindre mellanklassbil |
Lanserades | 1995 |
Renault Megane historia
Det har lanserats fem olika versionen av Renault Megane genom åren, här är samtliga:
- Version 1. Till en början erbjöds den som allt från halvkombi, sedan, fyradörrars sedan, cabriolet och tredörrars coupé. Tredörrars coupé var framgångsrik i rallytävlingar under 1990-talet. En MPV-version, kallad Scenic, lanserades också. Den kom senare att bli en helt egen modell. Man erbjöd även tre olika bensinmotorer på mellan 1,4 och 2 liter, samt även tre dieselmotorer på 1,5 och 1,9 och 2 liter. Ett par år senare, år 1999, lanserades en uppdaterad version. Det introducerades också en kombiversion som kallades Grandtour.
- Version 2. År 2002 lanserades den andra versionen som fick mycket uppmärksamhet, mycket på grund av att den designmässigt liknade Renault Avantime. Den versionen fanns som halvkombi med tre eller fem dörrar men även som sedan och cabriolet. 2005 uppdaterade man versionen, främst då inredningsmässigt.
- Version 3. 2008 lanserades ännu en version och 2014 hade framförallt fronten förändrats. Det för att bilen bättre skulle passa ihop med resten av Renaults bilmodeller.
- Version 4. 2015 lanserades en helt ny version vid Frankfurt Motor Show och bilen började säljas år 2016.
Renault Megane E-tech
Renault Megane E-Tech är Renaults senaste tillskott och är en modern elbil som är 100 procent elektrisk. Den finns i två batteristorlekar, på 40 respektive 60 kWh. Räckvidden är 47 mil per laddning. Den har en kompakt kaross och en sportig framtoning med svart tak och 20-tumsfälgar. Den har även guldkromade detaljer fram och bak som ger ett ännu sportigare intryck.
Modellen har dessutom ett aktivt förarstöd som innebär att bilen hålls i mitten av körfältet och att hastigheten regleras. Om du hamnar i trafikstopp stannar den automatiskt och startar även automatiskt igen. Samtidigt har den även automatisk avståndsvarning, det vill säga en sensor som beräknar säkerhetsavståndet till bilen framför. Den har även 360 graders 3D-vy, det vill säga att den har fyra kameror som ger 360-graders sikt runt bilen. Bilen kan också upptäcka parkeringsplatser och parkera åt dig. Priset för E-tech är från 402 900 kronor.
Renault Megane RS
Renault Megane RS är en halvkombi som dök upp för första gången år 2004. Den hade då en F4RT-typ, F-motor. Den senaste RS-versionen heter Renault Megane R.S Trophy, som lanserades år 2020. Den sticker ut med sitt sportiga utseende, och funktionerna som är inspirerade av motorsportsvärlden. En Renault Megane R.S Trophy kostar från 465 900 kronor.
Renault Megane Sport Tourer
Renault Megane Sport Tourer är en anpassningsbar och elegant kombi. Den har ett justerbart lastutrymme, klassens längsta lastlängd och en mängd smarta förvaringsmöjligheter. Den har även en anpassningsbar 10,2 tums förarskärm och 9,3 tums EASY LINK-multimediaskärm med uppkopplad navigering, teknik och system för förarstöd.
Finns det problem med Renault Megane?
Trots att Renault Megane är en av de mest sålda bilmodellerna i Europa har den genom åren inte varit fri från problem. En del förare kan till exempel uppleva styrningen som okänslig. Nyckelkortet med startknapp har också sagts vara en finess som tagit tid att vänja sig vid. Något som också fått kritik genom åren är dessutom att den har haft en märklig form där bak vilket har gjort att innerutrymmena inte har varit lika stora somhos konkurrenternas bilar i samma klass..